Zoals sommigen misschien al hebben gemerkt, hebben we sinds kort een nieuw kassasysteem gekregen bij Sportlust. Met deze nieuwe kassa kunnen we wat beter bijhouden wat voor omzet we in ons clubhuis draaien, wat er goed verkocht wordt en wat niet. Al met al krijgen we een beter beeld van wat we allemaal verkopen.
Daarom is het belangrijk voor het barpersoneel dat er op de juiste manier wordt omgegaan met de nieuwe kassa. Het is nu dus de bedoeling dat elke transactie wordt, aangeslagen in de kassa. Het systeem is zo ingesteld dat het erg gebruikersvriendelijk is en dat iedereen er mee overweg kan.
De producten die we verkopen zijn ingedeeld onder de kopjes Fris (cola, fanta, etc ), Alcohol (bier, krat bier, Radler, etc.), Warme dranken (koffie, thee) en Eten (snoep, tosti's frituur, etc.). Tik hetgene aan dat je wilt verkopen en de kassa telt de prijzen van de producten bij elkaar op. Om vervolgens te betalen klik je op de knop "Betalen", waaruit 4 opties verschijnen: contant betalen, wisselgeld, pin en wegboeken. Contant betalen spreekt voor zich. De kassalade springt open en je haalt het wisselgeld uit de kassa. Maar er kan ook gekozen worden voor de knop wisselgeld. Bij deze optie kun je aangeven hoeveel geld je van de klant krijgt, waardoor de kassa zelf uitrekent hoeveel wisselgeld je precies terug moet geven. Handig voor als je niet zo goed in hoofdrekenen bent.
Als de klant wil pinnen kies je voor de optie "Pin". Het nieuwe pinapparaat dat we erbij hebben gekregen gaat dan vanzelf aan. De klant hoeft dan alleen nog maar zijn of haar pinpas op het pinapparaat te houden en de transactie is voltooid. Wegboeken wordt alleen gebruikt voor leiders, trainers of scheidsrechters als ze een kopje koffie voor of na de wedstrijd bestellen.
Misschien klinkt het allemaal nog heel ingewikkeld en lijkt het een beetje eng, maar door een paar transacties uit te voeren heb je het zo in de vingers. We hebben immers gekozen voor een zeer gebruikersvriendelijk systeem omdat we bij Sportlust vaak met veel verschillende mensen achter de bar staan.
Probeer het vooral uit. Maak je een foutje bij het invoeren, dan is dat nog niet zo erg. Mocht je nog vragen hebben, dan ligt er links naast de kassa een korte handleiding die je kan doornemen, of je stelt je vraag aan Douwe Brinksma.